רוצים להקים אתר אינטרנט? התייעצתם כבר עם מספר נותני שירות בתחום, ובעקבות המידע שקיבלתם אתם מתחבטים בשאלה איזוהיא מערכת הניהול המתאימה ביותר לבנות על גביה את האתר, קוד פתוח או קוד סגורהמאמר שלהלן יצייד אתכם בכל האינפורמציה הדרושה כדי לסייע לכם להחליט נכון.

 

על המשמעות של קוד פתוח מול קוד סגור

קוד פתוח וקוד סגור הם מושגים הלקוחים מעולם התוכנה. קוד פתוח מציין תוכנה בעלת קוד מקור נגיש, שכל מי שרוצה יכול להשתמש בו באופן חופשי וזמין. כך למעשה, אתר הבנוי על קוד פתוח מאפשר לכל מתכנת לבצע בו שינויים, לפתור באגים, לבנות תוספים חדשים וכן הלאה. בניגוד לכך, מערכת הקוד הסגור מבוססת על מבנה קוד שמור, שלא מאפשר עריכה חופשית וגישה אל קבצי המקור, שפעמים רבות הם גם מוצפנים. שימוש בקוד סגור מצריך תשלום למפתח הקוד כאשר רוצים להוסיף באתר שירות חדש.
 

רצוי להחליט איזו אופציה מתאימה לכם יותר, הפתוחה או הסגורה, לפני שאתם פונים לחברה או למפתח שמתמחים בבניית אתרים, מאחר שכל איש מקצוע בתחום ינסה לשכנע אתכם לבנות את האתר תוך שימוש

 

במערכת הקוד שבה הוא עוסק. רצוי שתגיעו מגובשים בדעתכם, כדי שלא יהיה קל "למכור לכם לוקשים" ולשכנע אתכם ללכת על כיוון, שהוא אולי לא נכון לכם מבחינה עסקית וכלכלית. כיצד תקבלו החלטה? לפניכם כל היתרונות והחסרונות שיש לקחת בחשבון כדי להכריע את הדילמה באופן מושכל ונבון, שישרת היטב את הצרכים שלכם.

ראש בראש: קוד פתוח לעומת קוד סגוריתרונות וחסרונות

היתרון המרכזי של מערכת הקוד הפתוח הוא היותה פתוחה, זמינה, נגישה וחופשית לכל מי שמתעניין ועוסק בתכנות. המשמעות היא, כי מפתחים מכל העולם תורמים לשדרוג המערכת באופן תדיר, מה שמאפשר לבעלי האתר לקבל עדכוני אבטחה שוטפים, גרסאות עדכניות למערכת הניהול המבוססות על טכנולוגיות חדשות ועוד. במילים אחרות, ישנן התפתחויות כל הזמן וקיים תהליך מתמיד של פיתוח, שמתאפיין בהרבה דינאמיות ובלא מעט אקשן. מעבר לכך, מערכת הקוד הפתוח מאפשרת למתקין לעשות בה שימוש ככל שירצה. כך,

 

יכול בעל האתר לבצע שינויים בקבצי המקור מבלי לבקש רשות לכך מקהילת המפתחים, והוא גם יכול ליהנות מתמיכה חינמית כאשר מתעוררות בעיות בעקבות שינויים שנערכו בקוד.
 

לעומת זאת, השימוש במערכת קוד סגור מעניק לבעל האתר ייחודיות ובלעדיות בהיבט התכנות, שמערכת הקוד הפתוח לא מסוגלת לספק. מיותר לציין, שבעולם הווירטואלי, שהוא תחרותי, ויש שיאמרו אף אכזרי, ייחודיות ויצירת בידול ממתחרים הן בעלות חשיבות עליונה. יתרון מרכזי נוסף של מערכת הקוד הסגור, שהופך לחסרון העיקרי של מערכת הקוד הפתוח, קשור לנושאי אבטחה.
מאחר שמערכות בקוד פתוח הן נפוצות מאוד ברחבי העולם כולו, הן מהוות מגנט לפצחנים (האקרים) ולגורמים בלתי רצויים אחרים, שמצליחים לפלס את דרכם אל הקוד ולבצע בו שינויים לא רצויים.

 

אם יצאתם עוד יותר מבולבלים תוכלו לקבל מידע נוסף ברשת האינטרנט או על-ידי התייעצות עם מפתחי ובוני אתרים, שעובדים בכל אחת מהשיטות, כדי לשמוע מה יש להם לספר.
כאמור, אל תתנו לאף אחד מהם לשכנע אתכם שכדאי לבנות אתר דווקא בשיטת הקוד שבה הם עובדים, אך פתחו את האוזניים וקבלו מהם את כל המידע המקצועי שיסייע לכם להבין טוב יותר את ההבדל בין שתי האפשרויות, ולבחור בזו שהכי נכונה עבורכם ושעונה באופן המיטבי על הצרכים שלכם.

השאר תגובה